sobota 8. března 2008

INDIE - Bombaj

Nejlepší věc na mém cestování po Indii bylo, že jsem to nevymyslel sám - ano, přiznávám se, na spolucestu jsem byl pozván a základní trasa byla jasná, než jsem se pořádně rozhoupal - však jsem to měl také několikrát na talíři:)

Ke svým spolucestujícím jsem se přidal po týdnu, který oni už v Indii strávili - nestihl jsem tak Varanasi a posvátnou řeku Gangu - mělo to však i jednu výhodu - moje aklimatizace na kulturní zkušenost Indie probíhala klidněji.

BOMBAJ

Proč? Prvním městem, kam jsme se po příletu vydali byla Bombaj - spíše noblesní Indie s širokými cestami, chodníky a upravenou zelení - viditelný kontrast oproti zaprášenému Dillí a žijící monument vlivu britského kolonialismu.

Bombaj je stále živou památkou na dávné britské impérium a hlavně jeho vliv na Indii - i když některé budovy ztratily svůj lesk, neztatily svou dominanci. Elegantně jsme vyřešili i na naše poměry drahé ubytování v Bombaji - indický kamarád nám domluvil nocleh u své rodiny a u kamaráda a my mohli ušetřit i za večeře, které u Indů prostě odmítnout nešlo...

Mé první dopoledne v mase lidí na indické ulici, projížďka lodí, ostrov Elefanta s chrámem vytesaným do skály, pobřežní promenáda, chamtiví žlutočerní taxikáři, procházky koloniálním centrem Bombaje a klub na střeše paneláku - za 4 dny jsme toho stihli samozřejmě více, ale tyto věci si z Bombaje pamatuju asi nejvíc.

Být ve městě, které je počtem obyvatelů 1,5x České republiky je zážitek sám o sobě, centrum města je z jihu uzavřeno mořem a proto není kde stavět další budovy. To činí z nemovitostí poblíž tzv. Marine drive v podstatě neprodejnými - jejich cena je astronomická - nám se poštěstilo bydlet 100 metrů odtud, v nenápadné schované uličce, která schovávala dům s bytem o 8 pokojích, 4 koupelnách a 3 sluhami - zejména ranní snídaně s distingovanou paní domu, její uhlazenou angličtinou a mramorově dřeveným interiérem bude od toho okamžiku mým synonymem pro vrchní kastu Indů.

Žádné komentáře: